De onverzadigde vetzuren komen van nature voor in plantaardige producten maar ook in vette vissoorten zoals zalm en heilbot. Deze vetzuren hebben specifieke eigenschappen. Op onze aardbol is er meer plantaardig en dus vloeibaar vet beschikbaar dan vast.

Omega 3 en 6 vetzuren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Voormalig onderzoek heeft aangetoond dat de lange keten vetzuren voordelen kunnen hebben voor een reeks van leer-en gedragsstoornissen.

Volgens onderzoek is gebleken dat energiedrankjes een hogere bloeddruk kunnen veroorzaken. Dit concludeerde de onderzoekers van de Wayne State University.

Gezond eten betekent dat we vanaf  nu minder zout gaan gebruiken. Zout jaagt onze bloeddruk naar omhoog en de gevolgen daarvan zijn vaak pas op langere termijn voelbaar.

Dokter en docent Dr. Uffe Ravnskov heeft een medical award gewonnen met zijn onderzoek in verband met cholesterol en transvetten.

Maar op welke vetten je moest letten werd niet volledig verteld. Men gaf wel aan dat men op moest passen voor de verborgen vetten in snoep, gebak, gemaksvoedsel enz., maar er werd weinig verteld over het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

Tijdens het koken ga ik wel eens twee producten vergelijken, “gewoon eens kijken welk product beter is”. En dan blijkt dat één van de twee veel meer onverzadigde vetten heeft dan de ander. 'Oei dat zal wel ongezond zijn' denk ik dan.

Je winkelwagen laat zien welke dingen jij belangrijk vindt bij het kiezen en kopen van eten. Let je alleen op de prijs of op gezondheid? Kijk je naast kwaliteit ook naar de samenstelling van de voedingsstoffen,naar houdbaarheid én eerlijke handel?