Omega 3 en cholesterol

In onderstaande samenvattingen van onderzoeken wordt nagegaan of omega-3-vetzuren een gunstige of ongunstige werking zouden kunnen hebben op het cholesterolgehalte. Zowat de helft van de Belgen meent dat een gezonde voeding per definitie arm is aan vetten, maar dat is fout! "

Niet alle vetten moeten dus uit onze voeding?

"Zeker niet, vetten hebben we nodig. Uit de vetten in onze voeding gebeurt in de lever de productie van cholesterol, dat een essentiële rol speelt in het organisme, met name in de vorming van celweefsel en sommige hormonen”. Indien u een dieet wilt volgen om gewicht te verliezen, kies er dan geen waarbij u voedingsstoffen weglaat: het is beter om uw voeding evenwichtig te houden, met een lichte vermindering aan calorieën."

Ook hangen de vetoplosbare vitamines A, D, E en K af van de consumptie van vetten. Een te strikt regime kan dus aan de basis liggen van een vitaminegebrek.

Er is goede en slechte cholesterol, volgens hoe het transport in onze aders verloopt. Een deel van de cholesterol bindt zich inderdaad aan lipoproteïnen met een zwakke densiteit, vandaar de Engelse benaming low-density lipoprotein cholesterol, of LDL-cholesterol. Deze zitten vooral in verzadigde vetten ( transvetten ).Die heeft de eigenschap zich vast te zetten op de wanden van de bloedvaten, en ligt dus aan de basis van aderverkalking, waardoor het risico op een infarct ontstaat.

Het andere deel van de cholesterol bindt zich aan lipoproteïnes van hoge densiteit en heet dus HDL-cholesterol. Deze goede cholesterol verwijdert de slechte cholesterol van de vaatwanden en transporteert ze tot in de lever om te worden geëlimineerd.

Het cholesterolgehalte in het bloed hangt af van verschillende factoren. Er is vooreerst de genetische factor, namelijk het aantal receptoren dat in de lever het overtollige cholesterol verwijdert. We worden geboren met een aantal van deze receptoren en de ene persoon heeft er meer dan de andere. De tweede factor is onze voeding: een te grote consumptie van verzadigde vetten (transvetten) veroorzaakt een verhoging van de slechte cholesterol in het bloed, terwijl de cholesterol die natuurlijk aanwezig is in sommige voedingsstoffen (eieren, lever, nieren, garnalen...) een minder belangrijke rol speelt.

Het is best mogelijk dat je leeft met een hoog cholesterolgehalte zonder het te weten. "Elke persoon van 50 jaar zou zijn cholesterolgehalte moeten kennen". Een simpele bloedafname in nuchtere toestand, volstaat." En, opgelet, je kunt best heel mager zijn en toch een te hoog cholesterolgehalte hebben, of omgekeerd.

Wat de voedingsvetten betreft, telt niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit. Te mijden zijn:

• de verzadigde vetzuren: dierlijke vetten (behalve deze van vis) en melkproducten, palm- en kokosolie. "Ze verhogen het gehalte van slechte cholesterol."

De goede vetzuren zijn:

• de mono-onverzadigde vetzuren: olijfolie, maar ook soja- en zonnebloemolie, en avocado's, noten, amandelen, cashew- en pecannoten... "Zij verhogen niet het gehalte aan LDL en hebben geen negatief effect op de goede cholesterol."

• de poly-onverzadigde vetzuren: "Zij doen het gehalte aan LDL-cholesterol dalen. Omega 3 zijn van oorsprong plantaardig (koolzaad-, canola-, lijnzaad, walnoot-, hazelnoot-, amandel-, posteleinolie), ofwel van vette vissoorten (zalm, haring, makreel). Maar we consumeren er niet genoeg van!

Omega 6 is gemakkelijker te vinden in onze voeding want het is aanwezig in de meeste plantaardige oliën. Het is echter nodig om een beter evenwicht te krijgen tussen deze twee soorten vetzuren door meer producten te eten die Omega 6 bevatten."

"De hoeveelheid vet mag de 30 à 35 % van de totale energetische inbreng niet overschrijden"

Idealiter nemen de verzadigde vetzuren minder dan 10 % van de totale aanvoer in en de poly-onverzadigde minder dan 6 tot 10 %. De rest mag bestaan uit mono-onverzadigde vetzuren. Wat de transvetten betreft, is het duidelijk: zeker niet meer dan 2 % van het totale vetgehalte, het ideaal is 0.

"Na de oorlog was margarine rijk aan verzadigde vetzuren en transvetzuren, maar sindsdien is ze geëvolueerd. Er bestaan plantaardige margarines van goede kwaliteit en ook dieetmargarines (minarines). Vaak zijn die verrijkt met sterolen en / of stanolen (plantaardige substanties) die de opname van cholesterol in de darmen belemmeren.

"De verlaging van het cholesterolgehalte is altijd heilzaam, wat ook de leeftijd of het geslacht is. Een gezonde voeding, minder vlees en verzadigde vetten,... het is écht belangrijk. Na een maand mag u al een daling van 5 tot 10 % van uw cholesterolgehalte verwachten. Maar opgelet, het stijgt weer snel wanneer uw inspanning daalt.

Indien uw cholesterol dringend omlaag moet, zal uw arts u eerst vragen gedurende drie maand een dieet te volgen dat arm is aan verzadigde vetten. Indien dit niet volstaat, kan hij overgaan tot een behandeling met geneesmiddelen, zonder evenwel uw dieet te vergeten. Als u reeds cardiovasculaire problemen hebt gehad, zal hij meteen medicatie voorschrijven.

Zowat de helft van de Belgen meent dat een gezonde voeding per definitie arm is aan vetten, maar dat is fout! "De reden dat vetten een negatief beeld hebben is omdat we er te veel van gebruiken. Maar we mogen niet alle vetten over dezelfde kam scheren!

We hebben vetten nodig. Uit de vetten in onze voeding gebeurt in de lever de productie van cholesterol, dat een essentiële rol speelt in het organisme, met name in de vorming van celweefsel en sommige hormonen, Indien u een dieet wilt volgen om gewicht te verliezen, kies er dan geen waarbij u voedingsstoffen weglaat: het is beter om uw voeding evenwichtig te houden, met een lichte vermindering aan calorieën."

 

Laatst aangepast op vrijdag, 25 januari 2013 09:52

Gerelateerde items (op tag)

Maak ons bekend!

Plaats een link naar onze website!

 

Hoe meer mensen over het bestaan van deze website weten, hoe meer personen ons kunnen vinden.

 

Heeft u een website blog of andere social-media en kan u helpen om ons bekender te maken, plaats dan een  linkje naar www.hartziekte.be

 

We zijn u hiervoor zeer dankbaar!

 

Neem eens een kijkje op de website "een hart voor werk". Hier kan je de eind resultaten lezen van het Europees project!

Advertenties

 

Laatste berichten

Meest gelezen

Disclaimer

Alle documenten op deze sites zijn louter informatief en mogen niet als rechtsgeldige beschouwd worden. De vzw kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de informatie op deze website. Hoewel het onze bedoeling is om bijgewerkte en juiste informatie te verspreiden, kunnen we geen perfect resultaat garanderen. Eventuele onjuistheden die ons worden gesignaleerd, zullen we zo spoedig mogelijk verbeteren.

Powered by Webdesign en fotostudio verhuur onderdeel van PeoplesProjects.