Omega 3 vetzuren

ALA wordt van nature aangetroffen in onder meer groene bladrijke groenten als bv. spinazie, postelein, waterkers, peulvruchten. Andere bronnen zijn onder meer walnoten, lijnzaad, sojabonen, koolzaad, hennep en hun afgeleide olie. Hierdoor is de vermelding ‘omega-3’ op voedingsmiddelen niet erg duidelijk omdat hieruit onmogelijk kan afgeleid worden of er één of meerdere omega-3-vetzuren aanwezig zijn. Omdat ALA, EPA en DHA complementair zijn aan elkaar, dienen ze het liefst tegelijkertijd in de voeding aanwezig te zijn (Brasseur et al.,2004; Guggenbühl, 2006).

Verrijkte voedingsmiddelen

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen directe verrijking en indirecte verrijking. Bij indirecte verrijking wordt er lijnzaad of visolie in de dierenvoeding verwerkt. In België wordt dit onder andere toegepast voor vlees, gevogelte, vleeswaren en eieren. Ze bieden ten aanzien van hun gewone tegenhangers wel bepaalde voordelen maar het finaal gehalte aan omega-3-vetzuren blijft eerder beperkt. Anders gezegd, af en toe één of meerdere van deze speciale producten in de voeding inlassen is interessant maar dit biedt zeker geen garantie om de behoefte van ALA, EPA en DHA te dekken. Directe verrijking maakt gebruik van ingrediënten of extracten die rijk zijn aan omega-3-vetzuren. Dit wordt onder meer toegepast voor brood, melk, margarine, kaas, yoghurt, cacao, frisdrank, thee, koekjes, ...

De Hoge Gezondheidsraad stipt ook aan dat de verrijking met omega-3-vetzuren niet betekent dat de voedingsmiddelen heilzaam zijn. Aangezien er ook rekening moet gehouden worden met de andere bestanddelen van het voedingsmiddel en in het bijzonder de verzadigde vetzuursamenstelling, de voedingscholesterol en mono- of disachariden. Toevoeging van omega-3-vetzuren aan volle melk en margarine zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot een verhoogd gebruik van deze producten en dus een verhoogde consumptie van verzadigde vetzuren, wat ongunstig is op cardiovasculair vlak.

Daarom mogen alleen producten, waarin de vetten minder dan 1/3 van de totale energiewaarde vertegenwoordigen, de vermelding dragen “draagt bij tot het herstellen van het evenwicht met betrekking tot de omega-3-vetzuren”. Voor producten die meer vet bevatten, mag deze bewering enkel gebruikt worden wanneer het aandeel van verzadigde vetzuren beperkt is (maximum 30 % van de vetzuren). Om een weldoend effect van een goede cardiovasculaire werking te ondervinden, mag een voedingsmiddel bovendien niet meer dan 150 mg cholesterol per 100 g of 100 ml bevatten.

Algemene richtlijnen voor een optimale opname

Om voldoende omega-3-vetzuren in te nemen en om een goede verhouding tussen de verschillende vetzuren te bekomen zijn er verschillende richtlijnen.

• Eet twee maal per week vis, waarvan minstens een maal per week vette vis, zoals zalm, haring, makreel, sardienen, paling. Hierdoor krijgen we de essentiële vetzuren EPA en DHA binnen;

• Gebruik smeervetten die verrijkt zijn met ALA, EPA en DHA, zo brengen we extra omega-3-vetzuren aan;

• Gebruik voor warme bereidingen vetstoffen afkomstig van enkelvoudige onverzadigde vetzuren (olijfolie en arachideolie), deze zijn beter bestand tegen verhitting dan vetstoffen afkomstig van meervoudig onverzadigde vetzuren (koolzaadolie, lijnzaadolie, sojaolie en walnootolie);

• Gebruik voor koude bereidingen koolzaad-, lijnzaad-, walnoot- of sojaolie. Op deze manier wordt extra ALA geleverd;

• Gebruik regelmatig producten op basis van koolzaad, lijnzaad-, walnoot- of sojaolie. Langs deze weg wordt er extra ALA aangebracht;

• Kies regelmatig voor walnoten als tussendoortje, deze zijn rijk aan ALA;

• Beperk de consumptie van vlees dat rijk is aan verzadigde vetzuren (schaap, lam, rund, kalf en varken) en van transvetzuren (chips, koekjes, wafels en diepvriesfrieten, enz...)

 

Laatst aangepast op vrijdag, 25 januari 2013 09:56

Gerelateerde items (op tag)

Maak ons bekend!

Plaats een link naar onze website!

 

Hoe meer mensen over het bestaan van deze website weten, hoe meer personen ons kunnen vinden.

 

Heeft u een website blog of andere social-media en kan u helpen om ons bekender te maken, plaats dan een  linkje naar www.hartziekte.be

 

We zijn u hiervoor zeer dankbaar!

 

Neem eens een kijkje op de website "een hart voor werk". Hier kan je de eind resultaten lezen van het Europees project!

Advertenties

 

Laatste berichten

Meest gelezen

Disclaimer

Alle documenten op deze sites zijn louter informatief en mogen niet als rechtsgeldige beschouwd worden. De vzw kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de informatie op deze website. Hoewel het onze bedoeling is om bijgewerkte en juiste informatie te verspreiden, kunnen we geen perfect resultaat garanderen. Eventuele onjuistheden die ons worden gesignaleerd, zullen we zo spoedig mogelijk verbeteren.

Powered by Webdesign en fotostudio verhuur onderdeel van PeoplesProjects.